neděle 27. ledna 2019

Cíle a mety

Domnívám se, že pro úplně začínajícího běžce je vhodné nemít žádné vysoké cíle. Každý jsme jiný, ale řekl bych, že pro lidi mně podobné to platí. Začal jsem jednoduše tak, že trénink by měl trvat asi 35-50 minut. Nic jiného, žádné jiné pravidlo ani závazek není třeba.  Není k tomu potřeba ani žádná mobilní aplikace. Chytré hodinky stojí pár tisíc a nikdo neví, jak moc bych je ve skutečnosti využil. Stačily tedy normální hodinky. Když jsem si dal mobil s aplikací do kapsy, tak se mi běželo hůř. V pouzdře na ruce taky nic moc. Takže jsem se kouknul na hodinky, vyrazil nejlépe v celou nebo v nějaký zapamatovatelný čas a běžel, místy šel, po dobu 35 minut a pak se vrátil domů.
Po několika málo výbězích jsem zjistil, že dokážu běžet celou dobu. Potom měřením na mapy.cz jsem zjistil, že navíc jde o dříve netušené vzdálenosti. Třeba 5 kilometrů! A to si myslím, že je moment, kdy je dobré zařadit nějaké měření a statistiku. Aplikace Samsung Health na mém Samsungu umí ledacos a myslím, že mi stačí. Protože pažní pouzdro se mi moc nezamlouvalo, navíc mám v mobilu širší baterku, takže by se tam ani nevešel, koupil jsem ve Sportissimu sportovní ledvinku, tak akorát na mobil a klíče, případně doklady. A s tím se dá celkem dobře pohybovat.
A začal jsem sledovat tempo. Podle toho, co žádají vojáci, tak u testů bych měl dosáhnout tempa 4m48s na km po dobu aspoň 12 minut resp. na 2,5 km. Vím, že není velký problém i bez většího tréninku uběhnout kilometr pod 5 minut. Když ovšem ten kilometr je jen jeden. Takže současný můj cíl je dosažení tempa 4m30s/km na vzdálenosti 3km. Podle toho, co jsem o tempu četl v jakémsi běhacím článku, tak by to pro hobby běžce neměl být problém při troše vůle a úsilí. V současné době se pohybuju někde kolem 6 minut. Nejlepší tempo jsem měl včera, a to 6:15 na tréninku v délce 6,66 km. První kilometry jsou nejlepší, poměrně hluboko pod 6 minutami, jenže konec je vždy poznamenán tím, že se musím domů vracet do kopce, což mi kazí průměr. Vybírat k hodnocení z celého tréninku ty nejlepší tři kilometry nemá smysl. Protože vždycky běžím delší trasu a musím se na ni trochu šetřit. Takže byť s aplikací, tak stále spíše v pohodě.
Další cíl je zůčastnit se nějakého veřejného závodu na 5 km a umístit se v příslušné kategorii co nejdál od konce. Na tréninku jsem se včera na prvních 5 km dostal pár vteřin pod půl hodiny, což by mohlo při troše štěstí ve složení soupeřů znamenat, že nebudu poslední, soudě podle výsledkových listin několika takových závodů, které jsem na internetu studoval.  K tomu by snad stačil čas kolem 25 minut. Sledovat tréninkové časy na 5 km je ovšem taky trochu zavádějící. Protože na tréninkovém výběhu neběžím na doraz a přesně na 5 km. 

Žádné komentáře:

Okomentovat